Néhány szó a fogyasztóvédelemről

A napokban ismét megpróbáltak átverni (csókoltatom a budaőrsi Tescó műszaki osztályát), ezért, gondoltam, utánanézek az aktuális szabályoknak. Az itt leírtak a 2002 áprilisi helyzetet tükrözik, de mindegyik jogszabály elég régi, tehát kétlem, hogy változnának.

Használjátok sikerrel, és meséljétek el, ha segített nektek! Ne hagyjátok magatokat, ha valaki szart ad el, az köteles kicserélni, vagy visszavenni.


Jótállás nélkül forgalmazott termékek

Ezek a termékek, amikhez nincs külön jótállás, a villanydróttól a tejfölig. Ezekre a 4/1978 BkM [Belkereskedelmi miniszteri] rendelet vonatkozik.

Jótállással forgalmazott termékek

Ezek azok, ahol kapsz egy jótállási papírt, vagy egyéb módon jótállás alá esik, mint például a biciklik vagy a tévék. Ezekről a 117/1991 Kormányrendelet mesél. (Erről csak röviden írok, mert általában nem itt van a gond.)

Zárszó

A fentiek az én belemagyarázásom, valamint a Fogyasztóvédelmi Felügyelet helyi (igazán segítőkész) vezetőjének tájékoztatásán alapulnak. Vita esetén az említett jogszabályok döntenek, de mivel a vevőnek nem kötelessége jogvégzett embernek lennie, bármikor fordulhat segítségért a helyi Fogyasztóvédelmi Felügyelethez (http://www.fvf.hu/).

Nagyon fontos! Néha a kereskedők, khm, nem pontosan tájékozottak (erős szépítéssel), és hajlamosak közölni olyanokat, mint hogy "január 1 óta a BKQ rendelet alapján nem vagyunk semmire sem kötelesek", és hasonlók. Nem kell semmit elhinni, amit nem tudnak megmutatni (pl. a hivatkozott törvényt), mert vélhetően amire hivatkoznak, nem létezik.

Kétség esetén hatásos szokott lenni - érthetetlen okból - a Fogyasztóvédelem udvarias megemlítése, mely sokszor gyökeresen megváltoztatja a hozzáállást. Mindenesetre fontos, hogy ne hagyd magad elküldeni, ragaszkodj a fenti jogszabályokhoz, és ha nem megy, akkor maradjon mindennek írásos nyoma: a Vásárlók Könyvét ("panaszkönyv") mindenki köteles a rendelkezésedre bocsájtani, és az abban írtakra köteles 30 napon belül kielégítő - és főként jogszerű - választ adni; valamint mindenképp lesz egy írásos anyag arról, hogy a panaszt megtetted, amire lehet a Fogyasztóvédelemnél hivatkozni, ha mégsem jön össze a dolog - de ha ezen a ponton sem hajlandóak veled foglalkozni, és hagyják, hogy megírd a panaszt, akkor amúgy is érdemes a felügyeletet megkeresni, mert reménytelennek látszik az adott hely.

Jogszabályoknak a Jurixon tudsz utánanézni (vagy a CD Jogtáron, ha van ilyenje vkinek a közelben).


© Copyright 2002, peter 'grin' gervai, grin(kukac)tolna.net